اربعین حسینی یکی از ایستگاه‌های بزرگ عدالت‌جویان و آزادی‌خواهان جهان و نیروهای مقاومت است، همان‌گونه که در سال ۶۱هجری وقتی سیدالشهدا(ع) خط مشی انحرافات حاکمیت را دید، علیه آن قیام کرد.

 اربعین حسینی پیام‌آور سرنگونی صهیونیست‌هاست

«راه قدس از کربلا می‌گذرد» از جملات عمیقی بود که پیر فرزانه امت، امام خمینی(ره) بیش از چهار دهه پیش بیان کرد. شعاری که با تبیین آن، سمت و سوی اصلی تحرکات و اقدامات جمهوری اسلامی ایران پس از فتح خرمشهر ترسیم شد. رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز بیان فرمودند: «قضیه فلسطین کلید رمزآلود گشوده شدن درهای فرج به روی امت اسلام است» و حالا امروز، اربعین در راستای ظهور و پر کردن زمین از قسط و عدل، حیات خود را بازیابی کرده و به عنوان موهبتی در این زمان به ما عنایت شده است تا با کمک آن، حرکت جهانی دین را دنبال کنیم.

گردهمایی و پیاده‌روی میلیونی هر ساله در اربعین حسینی امری عادی نیست و نشان از ارتباط جهانی شدن اربعین و آزادی قدس و فرا رسیدن ظهور دارد. زائران اربعین حسینی، امروز یاوران مردم فلسطین هستند که مهم‌ترین پیامشان از بین رفتن ظالمان است.

در ایام اربعین حسینی، گفت‌وگوی ما با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد مهدی تسخیری، معاون بین‌الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص این پیاده‌روی که ابعاد و معنایی سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد و امسال جدی‌تر از هر سال شعار آزادی فلسطین مطرح می‌شود را می‌خوانید.

 اربعین حسینی پیام‌آور سرنگونی صهیونیست‌هاست

مرگ با عزت بِه از زندگی با ذلت

دکتر تسخیری در توضیح رابطه میان اربعین و هویت مقاومت، توضیح می‌دهد: اربعین حسینی یکی از ایستگاه‌های بزرگ عدالت‌جویان و آزادی‌خواهان جهان و نیروهای مقاومت است، همان‌گونه که در سال ۶۱هجری وقتی سیدالشهدا(ع) خط مشی انحرافات حاکمیت را دید، علیه آن قیام کرد. حاکمیتی که به فرمان الهی و توسط پیامبر اکرم(ص) برپا شده بود و بشریت را از ضلالت و گمراهی و جنگ و جدال، به سوی صلح و برادری هدایت کرد و می‌رفت زمینه‌ساز تمدن اسلامی برای جهان بشریت باشد، با حاکمیت بنی‌امیه و به‌ویژه حکومت یزید بن معاویه از مسیر منحرف شد. در این راه، اباعبدالله(ع) و خاندان و یارانش بالاترین هزینه ممکن را پرداختند و ارزشمندترین دارایی خود را در طبق اخلاص قرار دادند تا شمع و مناره راه عدالت‌خواهان عالم باشند.

ایشان به پیام قیام حسینی نیز اشاره کرده و یادآور می‌شود: پیام قیام اباعبدالله الحسین(ع) روشن و واضح بود. حضرت بیان کرد اگر برای زندگی عزتمند و شرافتمند در برابر حاکمیت جور، چاره‌ای جز قیام و از خود گذشتگی ندارید پس به پا خیزید. در غیر این‌صورت با عافیت‌طلبی، تنبلی و خودخواهی چیزی جز ذلت و نکبت نصیبتان نخواهد شد. همچنان در روایتی امام حسین(ع) در مسیر خود به کربلا فرمود: «إنّی لا أری المَوتَ إلاّ سَعادَةً، و لا الحَیاةَ معَ الظالِمینَ إلاّ بَرَما» به راستی که من مرگ را جز سعادت نمی‌دانم و زندگی در میان ستمگران را جز رنج و دلتنگی.

حرکت جهانی و ماندگار انقلاب امام حسین(ع)

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح می‌کند: احیای اربعین، زنده کردن شعارهای آسمانی و به تعبیری، تعظیم شعائر الهی است. کدام ملت، نژاد و انسان‌هایی در دنیا برای بدست آوردن حق خود از این الگوی آسمانی توشه نمی‌برند؟ خبرگزاری‌ها شعار مردم غزه را به گوش همه رساندند. شعاری که می‌گوید ما کربلایی هستیم و با بمباران‌ها، قتل و کشتارها، خراب کردن خانه، محاصره‌های دارویی و غذایی، قطع آب و برق و... هرگز صحنه را خالی نمی‌کنیم، چون به‌خوبی می‌بینیم پس از گذشت صدها سال و چندین قرن از تلاش حاکمان و سلطه‌گرهای گردنکش برای از بین بردن نام و نهضت امام حسین(ع)؛ حالا هر چه هست حسین(ع) و عاشقان ایشان از تمام ملت‌ها و ادیان است. از جورج جرداق مسیحی گرفته تا لعل نهرو و گاندی هندو و... حتی شعرا و ادبای غرب و فیدل کاستروی کوبا ‌و... همه از حسین(ع) حرف می‌زنند. اربعین و حضور ده‌ها میلیون عاشق حسینی از دوردست‌ترین نقاط دنیا و از هر قوم و نژاد و دین در سرزمین کربلا نیز شاهد دیگری بر حرکت جهانی و ماندگار انقلاب امام حسین(ع) است.

حضرت زینب(س) نمونه برجسته یک زن در تراز اسلام

دکتر تسخیری بیان می‌کند: جامعه پیش رفته جهانی مدعی است پرچمدار و مدافع حقوق زنان است، در حالی که دربرابر کشتار زنان بی‌پناه غزه نه تنها واکنشی نداشته‌ و آن را محکوم نمی‌کند بلکه حتی در مجلس نمایندگان آمریکا ایستاده و برای جلادان و قاتلان زنان آزاده غزه کف زده‌اند. افزون بر آن، ظلمی که در حق زنان اروپایی و آمریکایی روا می‌شود تنها در زمینه‌های مادی نیست، بلکه حیات معنوی آنان را نیز به تباهی کشانده و برده‌داری مدرن را ترویج کرده‌اند تا جایی که از زن به عنوان وسیله‌ای برای عرضه کالاهای مختلف در تمام زمینه‌های اقتصادی، هنری و فرهنگی استفاده می‌کنند. حیات معنوی زنان در غرب مفهوم خاصی ندارد و افسردگی و یأس سراسر زندگی آنان را فراگرفته است، اما متأسفانه بعضی افراد تحت تأثیر ناوگان تبلیغاتی غرب قرار گرفته و از درون آن بی‌خبرند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به اهمیت نقش زنان و منش و شخصیت حضرت زینب(س) نیز اشاره کرده و یادآور می‌شود: پرچمدار اربعین حسینی حضرت زینب(س) بود؛ بانویی که همچون مادرش، فاطمه زهرا(س) و جده‏‌اش خدیجه کبری(س) صبر، شجاعت و مقاومت را برای جهانیان معنا کرد. زنی که استاد و معلم مکتب اندیشه انسانی و اسلامی است. زنی که طبق هماهنگی با همسرش در بزرگ‌ترین صحنه سیاسی تاریخ حضوری مقتدر و حکیمانه داشت و مادری که فرزندان آزاده، آگاه، شجاع، مقاوم و عدالت‌خواه تربیت کرد. تاریخ اسلام شاهد صلابت‌ها و شهامت‌های مکرر این بانوی بزرگ اسلام است که با معرفت والای خود در شناخت وظایف و اتخاذ مواضع هوشمندانه در ابلاغ پیام عاشورا تلاش بسیاری کرد و آموزه‌های ناب دینی و سیره عملی خاندان نبوی را به جهانیان رساند. هر انسانی از هر دین، آیین و مرامی، اگر درباره زندگانی زینب کبری(س) مطالعه‌ داشته‌باشد به‌خوبی درک می‌کند چگونه عاشورای حسینی جاودان ماند و قیام کربلا تا ابدالدهر سرلوحه آزادگان عالم و اربعین نقطه عطف تحول در جهان اسلام شد. بیهوده نیست که علمای اهل‌بیت(ع) این روز را گرامی می‌دارند و چه خون دل‌هایی خوردند تا به اینجا رسید.

مسیر عاشورایی محور مقاومت

ایشان می‌افزاید: اربعین مختص امام حسین(ع) است زیرا فداکاری‌های امام حسین(ع) دین را زنده کرد. دشمنان اسلام با به شهادت رساندن امام حسین(ع) قصد نابود کردن دین اسلام را داشتند و سال‌ها و قرن‌ها تلاش کردند کربلا به کلی فراموش شود اما نتوانستند. باید بدانیم احیای اربعین،‌ تعظیم شعائر الهی است و همان‌گونه که تاسوعا و عاشورا را گرامی می‌داریم باید اربعین را احیا کنیم و پیاده‌روی آن را نیز گرامی بداریم.

معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح می‌کند: در این فرصت به همه جهانیان گوشزد می‌کنیم سیدالشهدا(ع) با هدف مبارزه با ظلم، استکبار و استبداد قیام کرد تا بشریت بیاموزد در مقابل ظالم باید ایستاد. تجربه نیز نشان داده به شهادت رساندن رهبران نهضت‌های عدالت‌خواه نه تنها موجب خاموشی و انزوای نهضت نمی‌شود بلکه نتیجه معکوس دارد. محور مقاومت با الگوگیری از نهضت حسینی امروزه رو به پیش در حرکت است. حالا صهیونیست‌ها حتی در خانه امنیت ندارند و به‌زودی منطقه از وجود پایگاه‌های نظامی استکبار آمریکا و انگلیس در زمین و دریا پاک خواهد شد. مگر شهدای ارزشمند ما، حاج قاسم‌ها، ابومهدی‌ها، حوثی‌ها، مغنیه‌ها، اسماعیل هنیه‌ها و... اجازه می‌دهند نهضت‌های عاشورایی زمانه ‌متوقف شود؟

اربعین نماد مقاومت

دکتر تسخیری در پایان می‌گوید: محور مقاومت اسلامی در ایران، عراق، یمن، لبنان، سوریه و فلسطین اربعین را نماد مقاومت در برابر استکبار جهانخوار و صهیونیست‌های خونخوار می‌دانند و ایمان دارند نباید در برابر ‌ددمنشی‌های دشمنان‌ کوتاه بیایند. آن‌ها می‌دانند باید همچون حسین بن علی(ع) هزینه سنگینی برای بقای عزتمندانه اسلام و استواری تمدن اسلامی معاصر بپردازند. بالاترین هزینه‌ها شایسته والاترین انسان‌های پاک است. آنان باید سخنان رهبر معظم انقلاب را آویزه گوش خود قرار دهند که «هزینه تسلیم شدن به مراتب بیشتر از هزینه مقاومت و ایستادگی است و فایده و دستاوردهای ایستادگی، صدها برابر بیشتر از هزینه‌های تسلیم شدن است». تجربه نیز این واقعیت را نشان می‌دهد که حکومت‌های سازشکار هزینه‌هایی چند برابر محور مقاومت پرداخته‌اند اما نه خود و نه نظام سلطه که آن‌ها را وادار به سازش و تسلیم با صهیونیست‌ها می‌کند، راه به جایی نبرده‌اند. همزمان با اربعین حسینی امیدواریم هر چه زودتر پرچم عدالت‌خواهی حسینی به دست پیروان امام حسین(ع) از تمام ادیان و مذاهب و قومیت‌ها بر فراز قله‌های افتخار به اهتزاز درآید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.